Idei pretioase · Verde!

Traficul – convertit in energie?

In Londra, un experiment incearca sa obtina energie folosind limitatoarele de viteza.

Ideea este dezvoltata de un inginer, fost consilier al ONU pe tema energiei regenerabile, si vizeaza inlocuirea limitatoarelor clasice cu unele adaptate, care folosesc traficul pentu a pune in miscare un mecanism; acesta, la randul sau, declanseaza un motor care produce energie mecanica. Rezultatul? In conditii de trafic continuu, patru asemenea limitatoare ar fi suficiente pentru a alimenta cu energie iluminatul stradal, semafoarele si indicatoarele luminoase pentru o portiune de strada lunga de o mila. Iar energia neconsumata poate fi stocata sau introdusa si folosita in sistem. Deci, energie gratuita (dupa amortizarea investitiei initiale), reducerea facturii la energie a municipalitatii si obtinerea unui beneficiu de pe urma atat de nocivului trafic.

Creatorul lor sustine ca zece asemenea mecanisme pot genera aceeasi cantitate de energie ca o centrala eoliana. Mai multe detalii aici.

Ce credeti? Cum ar functiona la noi un asemenea experiment?

6 gânduri despre „Traficul – convertit in energie?

  1. Aveam o cunoştinţă şofer şi se gândea că dacă ar pune motoare electrice la roţile maşinii şi le-ar alimenta de la baterie, practic ar putea inventa un perpetuum mobile. La început am crezut că face o glumă, dar el era absolut serios. Pur şi simplu nu înţelegea de ce râd. L-am întrebat simplu… dar când se descarcă bateria ce faci, cum o încarci? Mi-a răspuns senin că dă „un pic” drumul la motor şi se încarcă la loc. 🙂

    Apoi am urmărit o emisiune pe TVR 2, parcă se numeşte Arena Leilor, sau aşa ceva, în care nişte „oameni de afaceri” finanţează idei.
    Şi a venit un „inventator” care inventase următoarea trăznaie. Un motor electric acţiona un generator electric care la rândul lui furniza energie electrică pentru a face lucru mecanic dar şi pentru a acţiona motorul electric de la început. Cei trei sau patru oameni de afaceri nu au reuşit să vadă unde este inepţia. 🙂 Li se părea logic.

    Cam aşa este şi faza asta cu iluminatul. Cineva propune ca iluminatul electric să fie asigurat de limitatoarele de viteză. Aparent este totul OK, forma de transfer a energiei mecanice în energie electrică există deja şi astfel de transformatoare mecanico-electrice sunt folosite în energia valurilor, trebuiesc doar un pic adaptate. De fapt nu este nici o mare filosofie este vorba despre un mecanism banal. Filosofia este că energia aceea cu care se aprinde becul este consumată de fiecare maşină care trece peste limitatoarele de viteză, chiar şi modalitatea de a limita viteza, fără generator, este imbecilă pentru că te zguduie şi la viteză mică, pe lângă consumul suplimentar de combustibil. O soluţie mai înţeleaptă ar fi să fie folosită, dimpotrivă, viteza autovehiculelor şi nu încetinirea lor, anume să se pună pe autostradă nişte turbine care să fie puşe în mişcare de curenţii de aer apăruţi o dată cu trecerea în viteză a automobilelor şi care să lumineze indicatoarele rutiere. Acel curent de aer este un consum de energie inevitabil, nu poate fi eliminat complet prin studii de aerodinamică şi se pierde dacă nu este folosit. Mai mult, limitând dinamica curentului de aer cu un mecanism continuu pe traseu, teoretic ar trebui să scadă şi poluarea sonoră, prin preluarea vibraţiilor o dată cu fluxul de aer.

  2. 🙂 Asta e chiar nostima. Ca mai toate ideile legate de masini si reducerea poluarii provocate de ele (altele decit catalizatori, perfectionarea arderii sau cresterea randamentului).

    Cel mai mult imi place aia cu masinile electrice. De parca bateriile alea nu trebuiesc incarcate de undeva. Dada, stiu, pare mai eficient sa produci in cantitati mari energie, mai usor de controlat emisii si altele asemenea. Dar pun pariu ca majoritatea oamenilor care se declara atit de entuziasti de noile hibride nu’si pun problema ca cineva tot trebuie sa arda gaz, benzina, motorina, lemn, carbune sau ce’or mai avea ca sa le umple bateriile.

    In plus, multe motoare prezente acum pe piata au randamente mult mai mari si emisii mult mai mici decit multe centrale electrice in functionare.

    De ce nu am incerca sa recuperam si noi energia pasilor pierduti (folosind tehnologia suedeza). La coada la administratia financiara, de exemplu, sau la politie. Sau in tribunalele patriei prin care unii oameni merg cu anii. O sursa inepuizabila.

    Daciana, nu vreau sa fiu pesimist, dar toate povestile astea frumoase au, pe linga un sofism rafinat pe care se bazeaza, neajunsul de a fi foarte putin eficiente si un raport pret/beneficiu exorbitant. Iar diferenta de pret fata de tehnologiile clasice, descoperim de multe ori, o platim intr’o maniera similar poluanta ca si in cazul clasicelor.

    Parerea mea este ca adevarata iesire din criza asta, cu conditia sa se faca cu cap lucrurile, sint centralele nucleare. Asta daca nu inventam mai repede captura de energie in spatiul extra-atmosferic si, mai ales, o modalitate onorabila de a o transporta pe pamint. Soarele inca mai are de produs energie ceva timp, o face oricum deci nu o sa ne sara nici un ONG in cap, pare rezonabil.

  3. Si de ce englezii pot sa faca si centrale nucleare, si limitatoare din astea, iar noi ar trebui sa ne gandim doar la primele? Om fi noi mai destepti? Da, istoria asta ne cam arata…

  4. Zambesc.
    La noi ar fi furate dupa 3 zile.

    Iar daca vorbim de punerea lor in functiune….. 10 ani ar dura licitatii,e amanarile, contestatiile, negocierea comisioanelor, impartitul spagilor… toate bucuriilr economiei romanesti….. si, dupa cei 10 ani, am renunta la ele pentru ca s-ar dovedi ineficiente economic.

  5. Partea proasta e ca limitatoarele de viteza sunt niste catastrofe. In multe orase din UK ele au fost eliminate cu costuri de cateva milioane de lire la initiativa cetatenilor (dupa ce cheltuisera alte cateva milioane de lire sa le instaleze).
    Exemplu: in 2006, in Romania au fost 2,151 morti in urma accidentelor rutiere. In acelasi an, au fost 23,000 decese in urma atacurilor de cord. Daca ar fi primit asistenta medicala in primele 2 minute oamenii aia ar fi avut sanse de supravietuire de 90%. Din cate am observat (cel putin aici la Tg-Jiu) conduce sotul tau, asa ca tu nu observi ce ambuteiaje se creaza din cauza pragurilor de limitare a vitezei. La asta adauga faptul ca 70% din medicii ambulantei din Londra ar prelungi cu pana la 5 minute timpul de transport pentru a evita pragurile (multe decese si leziuni permanente ale pacientilor la trecerea peste praguri) si ca milioanele alea ar fi putut fi investite in serviciile medicale. Ca sa nu mai vorbesc de poluarea crescuta cu pana la 84% in zonele cu praguri, procesele din alte tari pentru avarii, etc.
    La noi nu sunt reglementate absolut de loc pragurile, dar sper ca in sesiunea asta parlamentara vor fi (Victor m-a ignorat cand i-am propus sa modifice OG pe baza caruia functioneaza codul rutier.)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s