Idei pretioase

Velocratia

 bike

Peste 7000 de locuitori din Amsterdam au semnat o petitie care solicita municipalitatii sa aplice un program in zece puncte de imbunatatire a sigurantei biciclistilor. Printre altele, initiatorii sai doresc interzicerea accesului autobuzelor si camioanelor pe strazile care nu au piste pentru biciclete.

Pe parcursul ultimului an, peste 5000 de adulti si aproape 40.000 de copii londonezi au invatat sa mearga corect cu bicicleta in trafic, in cadrul unor cursuri finantate de departamentul de transport al primariei. Acesta, de altfel, a realizat si plasat pe site-ul propriu un filmulet prin care ii invata pe biciclisti si pe soferii de camioane sa-si imparta soseaua (“Share the Road”). http://www.tfl.gov.uk/roadusers/cycling/11687.aspx

In Copenhaga, s-a calculat ca, pentru fiecare kilometru strabatut cu bicicleta de locuitorii sai, societatea obtine un profit net de 1.22 coroane, datorita unei combinatii de factori precum prevenirea uzurii soselelor – care presupune o nevoie redusa de reparatii, populatie mai sanatoasa – care presupune productivitate mai mare si mai putine absente la serviciu. In schimb, pentru fiecare kilometru parcurs cu masina, societatea sufera o pierdere de 0.69 coroane.

Programul Bicing, varianta din Barcelona a schemei municipale de inchiriere de biciclete, este finantata din fondurile incasate de la soferii care parcheaza in zona centrala a orasului. Cu alte cuvinte, sunt taxati soferii-poluatori, in beneficiul celor care aleg sa se deplaseze eco – o varianta cu totul diferita de modelul care presupune taxarea tuturor.

Bixi, schema similara a orasului Montreal, are standuri complet autonome, hranite cu energie solara si beneficiare de WiFi.

In fine, programul omolog al orasului Rio de Janeiro (care se numeste SAMBA :) – un acronim care denumeste serviciul, Solução Alternativa para Mobilidade por Bicicletas de Aluguel) prevede ca, pe strazile cu piste de biciclete, limita de viteza pentru masini este 30km/ora.

Punand cap la cap aceste fragmente de informatii, ma gandesc la doua concluzii: 1. termenul din titlu nu e chiar atat de fantezist si 2. civilizatia si ecologia nu mai pot exista una fara cealalta. Ar mai fi si alte invataminte?!

5 gânduri despre „Velocratia

  1. Da, mai este.
    Invatatura spune sa nu uiti cand visezi (sau vorbesti) despre altii ca aici e Romania bocilor. Cu o sarja de eroare de +/- 3 zile, eu spun ca in urmatorii 10.000 de ani pe aici nu se va schimba nimic.
    Sunt in perioada optimista a vietii mele asa cum se vede. Si sunt incantat ca fiecare zi imi sustine predictiile.

  2. ce gluma e actiunea aia de la sectorul unu… daca le spui parizienilor sau danezilor ca tre’ sa dai buletinul si sa completezi o cerere ca sa-ti dea o bicicleta, vor crede ca esti de pe alta planeta… romanii chiar trebuie sa fie originali in toate?

  3. Angel – ai uitat si tu ca traiesti in Romania. Poate in Paris nu fuge nimeni cu bicicleta, dar aici in 2 zile centrul ar ramane fara biciclete.

  4. darael, eu nu zic sa se intample ca in danemarca (unde singurul lucru de care ai nevoie ca sa folosesti o bicicleta municipala e o moneda introdusa intr-un automat, pe care ulterior o recuperezi cand returnezi bicicleta). dar se poate recurge la o forma de inscriere care sa nu necesite predarea buletinului – chestie securistica de-a binelea.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s