Proiecte · Puncte de vedere

O pledoarie pentru decenta

Scrisoare deschisa

Catre conducerea Consiliului National al Audiovizualului,

Catre managementul posturilor TV comerciale,

Catre conducerea firmei AdePlast,

 Va scriu in legatura cu o campanie publicitara transmisa frecvent la TV, fara restrictii pentru intervale orare specifice. Ma refer la spoturile AdePlast in care se face o confuzie voita intre produsul promovat si o femeie prezentata intr-o ipostaza sexuala. Realizatorii clipului ne propun, in mod explicit, o suprapunere între doua obiecte: o vopsea si o femeie, fiindca veti fi de acord cu mine ca in acest produs publicitar femeia este portretizata, direct si neechivoc, drept un obiect sexual.

Nu voi face o pledoarie pentru drepturile femeii, fiindca o fac deja altii, mai aplicat si mai consistent. Dar vreau sa subliniez trei aspecte pe care le consider foarte importante, si sa va rog sa luati act de ele.

1. Potrivit unei cercetari realizate la comanda CNA, peste doua treimi din copiii cu varste cuprinse între 6 si 10 ani urmaresc publicitatea la televizor. Dintre acestia, cei în varsta de 6 ani sunt cei mai mari consumatori de reclame tv (75%). Faptul ca spotul mentionat este prezentat in timpul zilei si nu dupa ora 22 înseamna ca el este vizionat fara restrictii de catre copii. Nuditatea si limbajul prezentate nu intra in categoria pe care eu sau orice alt parinte sa o considere potrivita pentru copii.

2. Conform unor concluzii CNA, copiii tind sa se expuna la publicitate ca la orice alte emisiuni de televiziune, privindu-le cu aceiasi ochi si nediferentiindu-le. Acest segment de public îsi formeaza reprezentarile sociale si comportamentale inclusiv in functie de informatiile sau sugestiile oferite de astfel de clipuri publicitare. Drept urmare, din asemenea clipuri in care femeile sunt portretizate ca simple obiecte de uz sexual ei pot desprinde concluzii generale referitoare la rolul femeii in societate.

3. Conform statisticilor UNFPA, femeile intre 15 si 44 de ani sunt mai predispuse la riscul de viol sau violenta in familie decat la riscul de a contracta orice forma de cancer sau de a fi implicate intr-un accident rutier. De asemenea, intre 40 si 70% dintre femeile care au fost supuse violului sau violentei in familie au fost victimele propriilor soti. Prin reducerea femeii la statutul de accesoriu sexual, la care contribuie inclusiv clipul citat, astfel de comportamente sunt încurajate in mod aproape direct.  

Din toate aceste considerente, va adresez solicitarea ferma sa remediati aceasta situatie în cel mai scurt timp, pentru a putea evita efectele negative ce s-ar putea genera pe termen mediu si lung. In acest sens, adresez un apel:

  • Televiziunilor, sa inceteze difuzarea clipului publicitar in cauza, cel putin inaintea orei 22, si sa emita mesaje de sanctionare a comportamentului discriminator fata de femei
  • Companiei AdePlast, sa retraga in cel mai scurt timp acest clip din spatiul public si sa transmita un mesaj de scuze
  • Consiliului National al Audiovizualului, sa sanctioneze televiziunile care refuza suspendarea difuzarii acestui clip publicitar.
  • Consumatorilor, sa boicoteze achizitionarea produsului promovat în acest clip pana la rezolvarea situatiei.

 Cu toata consideratia,

Daciana Sarbu, europarlamentar

UPDATE: Subiectul este discutat aici: http://www.paginademedia.ro/2009/11/adeplast-o-reclama-de-autobaza-din-preistoria-publicitatii-care-a-suparat-o-si-pe-daciana-sarbu/

Anunțuri

16 gânduri despre „O pledoarie pentru decenta

  1. da doamna , este o reclama de o badaranie grosolana , va rog chiar sa faceti cunostinta cu d-ul Barbut , un personaj grobian , un mic Basescu al afacerilor , un smecher impulsiv ( e drept foarte harnic si istet nativ) , dar care reprezinta exact aceea parte de societate de care nu putem scapa. Spre cunostinta d-voastra d-ul Barbut este stapanul absolut al Adeplastului, omul care raspunde la toate telefoanele de pe toti sacii.

  2. Reclama cu întăritul se referă la glet şi la proprietatea de lucrabilitate. 😀

    De obicei nu mă uit la reclame, aştept cuminte să se termine pauza sau schimbând programul, sau ocupându-mă cu altceva lăsând sonorul deschis să aud când se termină reclama… Abia după o săptămână am aflat că este şi o femeie implicată în clip… 😀

    Din păcate majoritatea reclamelor se folosesc de sexualitate într-un fel sau altul, unele mai vizibil, cum este în acest caz, alteori foarte subtil… Un creator de reclamă vă poate face o sinteză a reclamelor care rulează astăzi. Mă îndoiesc că CNA-ul poate găsi o formulă destul de generală şi totuşi particulară, astfel încât să extragă cu exactitate sporturile care depăşesc măsura.

  3. Draga doamna Daciana,
    Nu vreau sa-mi dau cu parerea despre moralitatea spotului dar va rog sa spuneti clar de ce indemnati saborarea unui brand romanesc si a unui producator roman pe care pana la urma il reprezentati prin titulatura pe care o aveti .
    Dpmv gresiti foarte mult si pentru asta ar trebui sa va reconsiderati parerea si eventual sa va cereti scuze pentru aceasta declaratie!

  4. @ Corina Catar
    Va multumesc pentru mesaj, fiindca prezum pana la capat buna credinta din spatele sau.

    Spoturile respective sunt triviale. In orice tara civilizata si indiferent de autor. Nu putem expune copiii la asemenea mesaje pe care eu, personal, le consider nepotrivite. Studiile (bazate pe statistica, in pofida faptului ca poate dvs vi se par excesive sau neinteresante) sugereaza ca publicitatea poate avea o contributie importanta in procesul de socializare. Pe scurt, ma intereseaza ce vad si ce inteleg copiii nostri la TV. Pe mine si pe foarte multi dintre parintii romani pe care ii reprezint ca europarlamentar.

    Valorile ar trebui sa insemne, chiar si in societatea noastra, cel putin la fel de mult cat inseamna, pentru industria publicitatii, profitul si vanzarile cu orice pret. Piata poate cere orice. Dar eu nu vorbesc aici de piata, nici de moralitate. Ci de educatie. Cea formata in primii sapte ani de-acasa. Si cea care ne diferentiaza de animale.

    Va rog sa nu cititi printre randuri.
    Ii rog, in acelasi timp, pe toti creativii care au contribuit sau nu la elaborarea acestui produs sa pastreze un ton civilizat si axat pe argumente.
    Si sa nu-mi atribuie intentii fanteziste – nu am legatura decat cu bunul simt.
    Pana la urma, e vorba, asa cum am mai spus, de o pledoarie pentru decenta.

  5. Doamna, sunt surprinsa placut de raspunsul dumneavoastra. Totusi , desi aveti dreptate si nu ma deranjeaza daca sunt arestati creativii si tot departamentul de marketing daca asa ar spune legea, … in momentul in care indemnati boicotarea unui brand romanesc sunteti intr-un mare conflict de interese. Detin la randul meu un brand romanesc si sunt revoltata de indemnul dumneavoastra la boicot.
    Aici nu pot fi de acord cu dumneavoastra si ar trebui sa retractati aceasta fraza. Sunteti in contractie cu regulile de piata si pareti partinitoare.
    Repet , ma bucura demersul dumneavoastra pentru ca sunt femeie dar ma deranjeaza in mai mare masura declaratia pe care dumneavoastra o aveti si nici macar nu constientizati ca puteti crea un precedent grav. De aceea eu personal va indemn sa aveti o pozitie oficiala in acest sens .
    Mai mult, daca as fi proprietara brandului respectiv v-as da in judecata. Imi sunteti simpatica si consider ca un feedback negativ va ajuta sa nu mai gresiti sau sa va corectati .
    Cu stima,
    Corina Catar

  6. domnita corina catar, oricine ati fi dvs…
    chiar nu stiti sa cititi?
    sau sa iesiti din logica asta absurda a vanzarilor?
    femeia asta vorbeste de educatie, dvs o tineti tot pe aia cu „brandul” si „conflictele de interese”.
    oare intelegeti ca pe lumea asa exista si altceva in afara de „interese”, de „vanzari”, de castiguri, de PROFIT?
    lucruri cum ar fi, de exemplu, EDUCATIA?
    eu sunt absolvent de filosofie si sunt mandru sa afirm ca va dispretuiesc argumentele. am invatat la scoala despre principii si le aplic si in viata. baietelul meu are doar trei ani, dar stiu sigur ca facultatea pe care o va urma NU va avea in programa cursuri de vanzari.
    si de dragul lui sunt satisfacut ca reclama asta degradanta pentru cei care au facut-o a primit un pumn in fata.
    daca eram eu cel care a facut sesizarea, as fi cerut mult mai mult decat mutarea ei dupa ora nu-stiu-care. as fi cerut interzicerea ei si prejudicii platite tuturor parintilor de cei care au girat-o.

  7. Oamenii sunt rai,toti ati ras cu gura pina la urechi la packshot-ul „se intareste greu” .Sunt sigur ca multe comentarii au fost scrise de concurenta care este ingrozita de preturile si constanta calitatii produselor ADEPLAST.SI CE M-A DERANJAT CEL MAI MULT este faptul CA MULTI FAC REMARCI RAUTACIOSE LA ADRESA MESERIASILOR.Acesti ,,Meseriasi” nu profesionisti de la multinationale sunt romani de ai nostrii care ne pun faianta ,ne zugravesc casa si ei sunt oameni de multe ori calificati din mers,pe santier dar fac totul cu suflet si de multe ori reusesc sa satisfaca exigentele persoanelor mega-pregatite si mega-inteligente.Acestor ,,Meseriasi” dar si voua domnilor si doamnelor va place gluma si de multe ori gluma fara perdea si nu va dati seama ca linga dumneavoastra sunt copii care rad si ei si pun intrebari nevinovate.Eu sunt tata a 4 copii si vreau sa cred ca sunt un tata bun dar uneori sever cu toate ca eu Marcel Barbut si multi din dumneavoastra nu am fost niste copii surprinzatori de buni .
    Doamnelor amintiti-va cand sunteti impreuna cu vecina sau vechea colega de scoala ce coate va dati sau ochiade va aruncati
    la reclamele cu barbati super muschiulosi sau domnii cu MBA ce sunete scot cand vad in strada o super bunaciune !!!Nu numai (Dorel !!!),,Meseriasi de pe santier fluiera !!
    Sa uitam povestea sau continuati dumneavoastra,eu m-am retras de aici si revin in scurt timp cu o surpriza mai placuta
    Marcel Barbut

  8. Stimata doamna Sarbu,
    Sunt surprins sa aflu ca CNA v-a raspuns atat de repede, in timp ce o sesizare depusa de mine in septembrie nu a putut fi analizata din cauza „campaniei electorale”.
    In mod evident, dumneavoastra sunteti mai egala decat mine.
    Doresc sa va intreb cum va simtiti in aceasta ipostaza?
    Cu consideratie,
    Mihai Tociu

  9. @ Marcel Barbut
    @ emil budau
    Demersul meu, asa cum am mai spus-o cu toata claritatea, nu are nicio legatura cu produsele, compania producatoare sau compania de comunicare. Are legatura doar cu expunerea copiilor la o comunicare triviala si cu valorile care se pot forma astfel.
    Dezaprob pornografia, dezaprob denigrarea femeii ca efect secundar al unor „glumite” care pot deveni vedete ale spatiului public. Dezaprob violenta de orice fel.
    Pastrez speranta ca fetita mea, care acum are un an si opt luni, are sansa de a creste intr-o Romanie (europeana!), in care nu sunt acceptabile sau incurajate, cu nicio rezerva sau justificare, gesturi precum degradarea femeii in spoturi publicitare. Sau lovirea unui copil de catre un om de stat, daca tot vorbim despre valori.
    Va multumesc pentru mesaje, fiindca ma bucura dialogul si eu, personal, pot sa accept si criticile.

  10. @ Mihai Tociu
    Ordinea de zi a CNA e stabilita de CNA. Sesizarea mea a fost transmisa pe 20 octombrie, ultima zi de campanie electorala. Ea a fost luata in discutie in sedinta din 25 noiembrie. Campania electorala a fost reluata ulterior, in cursul serii de 26 noiembrie.
    Daca nu veti primi un raspuns din partea CNA, consider ca e un fapt grav.

  11. Stimata doamna Daciana,
    Daca ne catalogati la glumite e Ok dar pornografia sau violenta nu au nimic in comun cu spoturile ADEPLAST !!!!
    Eu nu sunt un tip reclamagiu de felul meu insa s-au rulat si se ruleaza spoturi de la cei mari si in general de afara ce depasesc cu mult spoturile noastre si limita bunului simt !!!.Si sincer, parerile despre spoturile noastre sunt impartite .Avem parteneri de afaceri multe doamne care rad cu multa pofta cand le sun sau ma suna si nu sunt …Eu am 4 copii,o fata si 3 baieti ,spoturile sunt in limita bunului simt si al decentei,probabil la limita.

    Va multumesc ca v-ati luat timp si mi-ati raspuns !!!
    Vreo doi concurenti mi-au scris ca ….dar nu sunt suparat si din contra va mai multumesc inca o data,sunt sigur ca sunteti o persoana inteligenta si intelegeti de ce .
    Marcel Barbut

  12. Reclama la Adeplast e o porcărie imensă, însă nu e indecentă. Sunt nişte aluzii înţelese doar de către adulţi sau de copiii care ştiu că nu au fost aduşi de barză pe lume.

    Mai degrabă aţi interzice televiziunea OTV, emisiunile: Acces Direct, Capatos şi alte mizerii televizate.

  13. Reclama este intr-adevar „de autobaza”, insa sincer, nu va de ce reclamele de la Unirea care s-au tot dat ar trebui inscrise intr-un alt registru. Mai mult, este fortat sa spunem ca reclama prezinta femeia ca un obiect sexual intrucat nu se insinueaza nicaieri posibilitatea unui act sexual cu femeia respectiva. Este pur si simplu o explicatie a unei glume de maidan pentru cei care nu pricep unele aluzii mai fine.

    Eu ma ocup cu cercetarea pietei cred cu tarie ca reclama a fost foarte buna, atingandu-si tinta si anume meseriasii si avand posibilitatea sa contribuie la obiectivele pe termen scurt ale companiei: cresterea notorietatii si vanzarilor. Daca nu credeti, realizati Dvs. o cercetare a nivelului de cultura si obisnuintelor de consum in randul meseriasilor si apoi incercati sa le transmiteti acelasi mesaj printr-o reclama mai „elevata” pentru a vedea diferenta. Va asigur ca va fi una cu minus.

    Inca odata, gluma este una de maidan, insa poate nu realizati, d-na Daciana, ca Romania meseriasilor din constructii nu este una chiar asa de plina de fineturi precum e lumea buna de la Bruxelles.

    Iar legat de TV, reclama asta face infinint mai putin rau valorilor morale ale romanilor comparativ cu show-urile gen acces direct, capatos, televiziunea taraf TV cu manele (care apropos, prezinta si ele femeia ca obiect sexual) si de ce nu, talkshowurile electorale.

  14. Cam tarzie interventia mea pe acest subiect dar abia acum l-am descoperit.Tin sa precizez din start ca apreciez demersul d-nei Sarbu ca pe un demers pentru normalitate in spatiul public si pentru aplicarea legilor existente.Lucruri cu care eu personal ,ca om matur si copii de crescut, sunt perfect de acord.Din pacate vocile oamenilor care doresc aceasta normalitate sunt izolate si nu vad o initiativa pentru formarea unui curent puternic in acest sens pentru igienizarea societatii in care traim.Intamplator sunt concitadin cu d-nul Barbut si mi-am format o opinie despre profilul moral al dansului din modul in care a fost reflectat in mass media in anii trecuti cu ocazia unor scandaluri,ceea ce poate nu este absolut obiectiv,dar am analizat si modul in care a gestionat aceaste situatii tratand cu dispret si amenintari persoanele implicate.
    In raspunsurile postate pe acest blog dansul cauta sustinerea ”meseriasilor” care utilizeaza produsele dumnealui.Ca sa fiu foarte clar clipurile respective sunt o lucratura de doi lei si orice trimitere la alte productii publicitare care se folosesc de sexualitate nu isi are rostul.Pot sa-l asigur pe domnul Barbut ca daca doreste sa pastreze linia, urmatoarele produse publicitare pot sa i le concep in max.15 minute si va fi si mandru de ele.Pana atunci ii recomand sa le ruleze cele existente pe santiere daca mai exista asa ceva sau prin bodegile de cartier unde ”meseriasii” dumnealui le vor gusta din plin.
    Faptul ca nu dorim aceste lucruri sub ochii copiilor nostri, culmea si pe televiziunea publica, nu cred ca poate fi catalogat ca un atac la un brand vezi Doamne romanesc ci cred ca este o reactie absolut firesca a unor oameni care vor sa-si creasca si sa-si educe copii in limitele normalitatii, unanim acceptate, ceea ce initiatorul acestei campanii publicitare pare sa nu doreasca pentru cei patru copii ai sai.
    Va salut cu respect d-na Sarbu si va doresc sa adunati in jurul d-voastra cat mai multi oameni dornici sa traiasca intr-un alt climat,daca nu pentru ei macar pentru copii lor!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s