Bruxelles/Strasbourg

Raspunsul Comisiei Europene la solicitarea de sprijinire a bolnavilor cronici

In luna noiembrie, am ridicat catre CE urmatoarea problema legata de situatia dramatica a bolnavilor cronici din Romania:

„INTREBARE SCRISA P-5756/09

de Daciana Octavia Sarbu (S&D)

Subiect:            Crearea unui fond de urgenta pentru subventionarea ingrijirilor medicale de baza pentru bolnavii cronici in statele membre puternic afectate de criza economica

Masurile introduse in incercarea de a stabiliza criza economica din Romania au majorat dramatic costurile de ingrijire medicala pe care trebuie sa le suporte bolnavii cronici, costuri pe care o mare parte dintre acestia nu si le mai permit.

Pe fondul crizei economice, Guvernul Romaniei a redus fondurile alocate pentru Sanatate. Din aceasta cauza, Casa Nationala de Asigurari nu mai deconteaza analizele pentru pacientii care sufera de boli cronice, iar farmaciile nu mai furnizeaza medicamente pentru persoanele cu transplanturi.

De asemenea, pentru persoanele cu boli rare, in farmacii se gasesc foarte putine medicamente compensate, iar distribuitorii au inceput sa nu mai aprovizioneze spitalele pentru ca nu si-au primit banii datorati de acestea.

In acest context, se estimeaza ca lipsa medicatiei adecvate va duce la o crestere a ratei mortalitatii in randul bolnavilor care sufera de boli cronice sau de boli rare.

Avand in vedere faptul ca articolul 152 din Tratatul CE cu privire la politica din domeniul sanatatii obliga Comunitatea Europeana sa sprijine imbunatatirea sanatatii publice, prevede Comisia Europeana crearea unui fond de urgenta pentru a veni in sprijinul statelor membre care, din cauza crizei economice, nu reusesc sa asigure subventionarea medicamentelor si ingrijirilor de baza pentru bolnavii cronici si cei care sufera de boli rare?”

In urma cu cateva zile, am primit si raspunsul CE, din pacate deloc incurajator:

„P-5756/09RO

Raspuns oferit de dna Vassiliou in numele Comisiei

In conformitate cu ‘articolul 168 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, activitatile Comunitatii in domeniul sanatatii publice respecta pe deplin responsabilitatile statelor membre in ceea ce priveste organizarea si prestarea serviciilor de sanatate si de ingrijire medicala.

Comisia nu are competente in a stabili un fond de urgenta destinat a subventiona ingrijirea medicala de baza a persoanelor cu boli cronice din statele membre afectate in mod deosebit de criza.

Fondul de solidaritate al UE, la care statele membre pot apela in caz de urgenta, nu vizeaza medicamente si tratamente medicale pentru situatii de urgenta. Statele membre ar putea, totusi, sa decida sa extinda sfera de aplicabilitate a Fondului de solidaritate pentru a include astfel de activitati de ingrijire medicala”.

Un gând despre „Raspunsul Comisiei Europene la solicitarea de sprijinire a bolnavilor cronici

  1. Doamna Vassiliou are un punct de vedere nefavorabil nouă, dar echilibrat.

    În ţara noastră se întâmplă ceva ciudat, ceea ce este definit ca asigurare, funcţionează ca monopol de stat.

    Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) este institutie publica, autonoma, de interes national, cu personalitate juridica, al carei principal obiect de activitate il reprezinta asigurarea functionarii unitare si coordonate a sistemului asigurarilor sociale de sanatate din Romania.

    CNAS este autonomă, are un buget propriu, banii pe care CNAS îi ia de la stat, atunci când este în dificultate, trebuie să-i dea înapoi, atunci când există un excedent bugetar. Casa este condusă de un preşedinte numit de stat, este adevărat, dar nu Guvernul ar trebui să hotărască ce şi cum se întâmplă în CNAS, în nici un caz nu ar trebui să hotărască Parlamentul… Preşedintele casei ar trebui să ia aceste hotărâri în calitate de şef al unei instituţii publice autonome.

    La fel, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale este şi ea organizată tot pe principiul autonomiei.

    Politica ar trebui să înţeleagă că intervenţia sa asupra acestor Case de Asigurări ar trebui să se limiteze la a asigura o conducere competentă care să gestioneze fondurile şi, evident, de control şi a garanta acoperirea eventualelor deficite. A face campanie electorală pe seama îmbunătăţirii serviciilor medicale şi mărirea pensiilor, aşa cum politicienii ne-au obişnuit în ultimii 20 de ani, înseamnă „ceauşizarea” acestor instituţii, centralizarea lor la mâna primului ministru.

    Iată de ce cred că răspunsul stimatei doamne Vassiliou este, măcar în parte, justificat.

    Românii sunt în situaţia de a fi obligaţi să plătească, sunt obligaţi să accepte valoarea impusă a plăţii, sunt obligaţi să suporte limitările serviciilor care li se oferă, fără să poată protesta…

    Se hotărăşte că diabetul nu mai reprezintă un handicap şi eşti diabetic, asta este… se hotărăşte că trebuie să dai o coplată dacă te internezi… asta este, nu ai ce face. Poţi să hotărăşti să nu dai banii ca să te duci la un serviciu privat? Nu poţi… dar poţi da bani şi să plăteşti şi la privat…

    Aici am ajuns pentru că deciziile asupra fondurilor de asigurări sunt influenţate nu de un management eficient şi optimizat, doar de perioada electorală.

    Şansa României ar fi constituirea unor Case Europene pentru Asigurări Publice cu conduceri numite de organismele europene. Desigur, este nevoie şi de un nivel similar al salariilor medii…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s