Bruxelles/Strasbourg

Trenuri, WIFI si eficienta energetica

Am prezentat astazi in cadrul comisiei ENVI avizul „Mobilizarea tehnologiilor informatiei si comunicatiilor in vederea facilitarii tranzitiei spre o economie eficienta din punct de vedere energetic, cu emisii scazute de dioxid de carbon”. Am avut rolul de raportor de aviz din partea Comisiei de Mediu pentru raportul pe aceasta tema discutat in cadrul Comisiei de Industrie si Cercetare. Cu alte cuvinte, am redactat un punct de vedere din perspectiva protectiei mediului, care sa fie luat in calcul de colegii nostri in textul legislativ dedicat acestei teme. In saptamanile urmatoare, avizul va fi imbogatit cu amendamente, urmand ca pe 16 martie sa se voteze in comisia ENVI, si ulterior sa fie integrat raportului pe acelasi subiect al Comisiei de Industrie si Cercetare.

Concluziile avizului pot parea tehnice si indepartate de realitatea romaneasca, dar numai la prima vedere. Eficienta energetica este o tema vitala a dezbaterii la nivel european, si ea nu este legata numai de protejarea mediului, ci si de nevoia de economisire intr-o perioada de criza. Imi doresc sa aud asemenea discutii si la Bucuresti. Din pacate, nici macar apelul meu, vechi de vreo trei ani, de reducere a consumului de resurse al Palatului Parlamentului, nu a primit vreun raspuns pana astazi. Ar fi fost un gest simplu: integrarea acestei cladiri in sistemul EMAS, dupa modelul cladirii Parlamentului European de la Bruxelles si a multor cladiri din UE.

Tehnologiile informatiilor si comunicatiilor (ICT) pot ajuta enorm, in foarte multe domenii, la folosirea eficienta a energiei, la economisirea acesteia si la „inverzirea” accentuata a unor domenii de activitate. Zonele unde implicarea lor poate transforma modul in care consumam energia sunt mai multe decat ne imaginam: distributia energiei, transporturi, eficienta energetica a cladirilor.

As vrea sa detaliez aici doar doua idei.

1. Un punct interesant al discutiei din Comisia ENVI a fost faptul ca, in societatile care folosesc intensiv tehnologii informatice, oamenii se bucura de o mobilitate mult mai mare. Sunt zone ale Europei unde contributia in acest sens este dificil de imaginat in Romania: oamenii tind sa opteze pentru transportul feroviar atunci cand fac naveta la serviciu, deoarece li se ofera internet WIFI si pot lucra in drum spre birou. Inutil de spus ca noi suntem inca departe de o astfel de optiune; nu fiindca nu am avea WIFI gratuit in trenuri, ci fiindca nu avem trenuri. Sau cai ferate…

Imi propun sa adresez Comisiei Europene o intrebare pe aceasta tema; mai exact, sa aflu care sunt modalitatile prin care executivul comunitar isi propune sa incurajeze dezvoltarea transportului feroviar in statele membre deficitare la acest capitol. Un impuls in acest sens de la Bruxelles poate indrepta autoritatile de acasa pe un drum potrivit.

2. Nu putem vorbi insa de constientizarea pe scara larga a nevoii de eficienta energetica fara a aduce in discutie educatia. Oamenii fac greseli simple sau rateaza ocazii de a economisi energia mai ales fiindca nu sunt constienti de ele. De aceea, potentialul de a economisi energie este imens, dar el poate fi atins doar prin educatie. Intentionez sa aduc in atentia CE ideea unei campanii de constientizare, la nivel comunitar, in privinta gesturilor simple prin care putem evita risipa de energie. Multe categorii de populatie – de la elevi la cei care lucreaza in birouri – trebuie sa stie ca gesturi care nu-i costa nimic pot pune frana risipei de energie.

Anunțuri

5 gânduri despre „Trenuri, WIFI si eficienta energetica

  1. În legătură cu calea ferată, există un element de noutate interesant. CFR a achiziţionat vagoane platforma de tip RoLa şi, din câte ştiu eu, CFR Călători va achiziţiona şi vagoane platformă pentru autoturisme.

    Cum funcţionează aceste vagoane. Mergi cu TIR-ul (pentru RoLa) sau cu autoturismul, te urci cu el pe platformă, mergi în autoturism (sau la vagonul restaurant) cu trenul până la destinaţie şi apoi te dai jos de pe platformă şi mergi cu maşina unde ai treabă.

    Această soluţie degrevează drumurile naţionale de maşini, este mai economic şi din punct de vedere al consumului de combustibil (emisia de dioxid de carbon), şi este, de regulă, o soluţie mai rapidă pentru distanţe lungi decât mersul clasic cu autoturismul. Dezavantajul este că este evident că nu pot pleca trenurile din cinci în cinci minute spre orice destinaţie, este nevoie de o planificare din timp a traseului.

    Spun „de regulă” mai rapid pentru că viteza este limitată de calea de rulare, care în România este de 40 km/h şi nu de 150-250 km/h. Ei bine, investiţia într-o cale de rulare rapidă este mult mai ieftină şi eficientă decât construcţia şi întreţinerea şoselelor. Calea ferată este mai sigură, mai rapidă, mai uşor de întreţinut… Se combină astfel flexibilitatea eficienţei pe care ţi-o conferă un automobil şi confortul transportului.

    Iată un motiv pentru care România ar putea să-şi facă drumuri de fier prin întreaga ţară începând cu legăturile dintre marile oraşe.

    Relativ la WIFI, recunosc că nu pot să înţeleg avantajele din punctul de vedere al poluării. Din câte înţeleg eu acest sistem, ar trebui să consume mult mai mult curent decât soluţia clasică, prin cablu. Marele avantaj al WIFI este, fără doar şi poate, conectivitatea. Dezavantajele sunt însă viteza mai scăzută, o poluare puternică cu radiaţii de antenă, o poluare a canalelor de comunicaţii, uşurarea urmăririi semnalului comunicaţilor prin sisteme spion. Repet, această tehnologie consumă destul de mult curent electric faţă de sistemul clasic al legăturilor cu fir. Reducerea de consum electric cred că se referă numai la comparaţia dintre un telefon „pe internet” VoIP care foloseşte tehnologia WI-FI faţă de un telefon mobil clasic, sau ca WI-FI faţă de internetul mobil clasic, dar economia de energie este doar din punctul de vedere al transmisiei de date, pentru că pe un Laptop consumul bateriei este cu mult mai mare (nu mai spun că bateria laptopului care are astfel durata de viaţă mai mică este ea însăşi un poluant).

  2. Aş vrea să mai subliniez o dată poluarea cu radiaţii… probabil că este în acest moment cea mai importantă dintre poluări, deşi nu vorbeşte mai nimeni despre ea.

  3. @ Bibliotecaru, cred ca nu era vorba de economisire prin Wifi, ci prin faptul ca oamenii daca au internet gratuit in tren, prefera sa mearga la serviciu cu trenul, ca mai au timp si sa lucreze pe drum. Am prieteni in Germania si in Olanda care imi spun exact chestia asta, e foarte comod sa iei trenul dimineata, e confortabil, rapid, si poti sa si raspunzi la emailuri pe drum. Noi suntem mult prea departe de asa ceva…

  4. bibliotecarule, si vagoanele alea pe unde merg (sau pe unde deraiaza, ca sa fim mai exacti)? Noi nu mai avem nici cai ferate, de acolo trebuie inceput.
    achizitiile de ochii lumii (si care imbogatesc, probabil, tot niste prieteni politici) ne-au adus unde suntem acum.

  5. @ StefanG
    Cred totuşi că am înţeles bine şi este vorba de tehnologie şi nu de mers cu trenul în loc de mers cu maşina.

    @ george alexa
    Chiar asta spuneam şi eu, că liniile noastre de cale ferată sunt de 40 km/h.
    De aceea şi spuneam că… „Iată un motiv pentru care România ar putea să-şi facă drumuri de fier prin întreaga ţară începând cu legăturile dintre marile oraşe.”

    Pot spune că pentru calea ferată costurile de modernizare sunt cam 8-10 mil. de euro pe kilometru.

    Pentru autostradă costurile pot fi de două, trei sau patru ori mai mare.
    Durata de exploatare a căii de rulare este cu mult mai mare decât în cazul drumurilor (drumurile se limitează la 6 sau 7 ani). Nu mai vorbesc că termenul de exploatare a unei garnituri se apropie de 20-30 de ani.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s