Hrana sanatoasa

Alimentatia sanatoasa, de la teorie la realitate

Am participat, saptamana trecuta, in Club A, la o dezbatere despre alimentatie sanatoasa. Contextul era unul relaxat, iar compania – foarte potrivita: trei bloggeri culinari cunoscuti (Beatrice Vornicu – Delicioasa, Lavinia Stejereanu – Bucatar sub acoperire, Radu Popovici – Retelele lui Radu), plus un veteran al blogging-ului care isi face intotdeauna timp pentru a scrie despre ce a mai gatit (Cristian Greger – voce.ro). Atmosfera – inedita, asa cum te-ai putea astepta de la un auditoriu format din studenti la Jurnalism.

Mi-a placut discutia pentru realismul ei. Nu pot spune ca s-a petrecut acolo chiar o “ciocnire a civilizatiilor”, dar cu siguranta s-au intalnit viziuni si stiluri de viata diferite. Cand colegii de discutie au intrat in detalii concrete despre meniul sanatos si din ce ar trebui sa fie compus acesta, o voce de student din sala ni s-a adresat tuturor cu fermitate:  “Cum as putea sa mananc sanatos, cand sunt nevoit uneori sa supravietuiesc cu 10 RON pe zi?”

Din pacate, in tara lui Boc, asa arata realitatea. Avem pamanturi curate si fertile, dar in piata gasim mere fara gust, asezonate cu diferite substante ca sa reziste calatoriei de prin America de Sud si pana aici; iar merele noastre, sanatoase si bune, fie se strica in curtea producatorului, fie ajung prin magazinele bio la preturi foarte mari. E doar un exemplu, si doar unul din resorturile preturilor atat de mari ale alimentelor.

Si atunci, cum sa mananci sanatos?

Ceea ce am vrut sa transmit si in dialogul de care va povestesc, si in general, in turneul “Hrana desteapta pentru copii sanatosi”, e un fapt foarte simplu: poti manca (mai) sanatos si cu bani putini. Pentru ca alimentatia sanatoasa nu e o chestiune de bani, ci mai ales una de informatie si de alegere corecta.

Nu va vine sa credeti?

Atunci sa exemplific.

In opinia mea, exista trei lucruri pe care oricine, indiferent de buget, le poate face pentru a manca mai sanatos:

  1. a renunta la prajirea alimentelor. Oricare ar fi ele. Pentru toate exista versiuni de procesare termica blanda cu vitaminele sau care, cel putin, nu genereaza nocivitate ori grasimi abundente – ca sa nu mai vorbim de faptul ca, acolo unde se poate, consumarea ingredientelor crude aduce corpului nostru toata zestrea lor nutritionala, nealterata.
  2. a renunta la sucurile carbogazoase. Apa simpla sau transformata intr-o limonada de casa nu numai ca va fereste de nocivitatea zaharului in exces si al feluritelor substante chimice de prin compozitia sucurilor colorate, dar va ajuta sa si economisiti. Ganditi-va la asta.
  3. a renunta la toate pseudo-alimentele de supermarket pe care bunica voastra nu le-ar recunoaste drept hrana. E un reper pe care l-am invatat de la Michael Pollan si cred ca poate fi util oricui.

Toate produsele super-procesate care vin ambalate intr-o punga si nu seamana nici la gust, nici la aspect, nici la miros cu ideea de hrana pe care am invatat-o cu totii acasa, cand eram mici, sunt un rau de care ne putem feri cu un gest simplu – refuzul de a le cumpara.

In majoritatea cazurilor, ele nu sunt decat zahar ori sare plus diverse arome, culori si conservanti adaugati pentru a va pacali creierul ca are de-a face cu alimente.

A manca sanatos nu inseamna a cheltui sume exorbitante pe fructe bio, peste crescut in salbaticie ori “diete” de inspiratie japoneza.

Inseamna a intelege ca hrana are o singura definitie, foarte clara – ea serveste la alimentarea unui organism viu. Cocktailurile de chimicale sau produsele care sunt mult mai mult rezultatul unor industrii decat ale agriculturii nu ne ajuta sa ne hranim, ci ne pacalesc si imbolnavesc organismul.

Evident, sunt doar niste pasi – simpli, in opinia mea – cu care poate sa inceapa orice “insanatosire” nutritionala, indiferent de varsta, ocupatie sau venituri. De aici si pana la ideal este o cale lunga. Dar idealul este inutil, cata vreme nu incercam sa-l adaptam la realitate.

2 gânduri despre „Alimentatia sanatoasa, de la teorie la realitate

  1. Mâncarea sănătoasă este o chestiune de obişnuinţă. Mâncarea cu E-uri este consumată pentru că acele substanţe sintetice introduse în alimente induc o stare de plăcere artificială. Cu alte cuvinte, organismul este păcălit că mănâncă ceva bun. Cererea de mâncare nesănătoasă va fi cât timp aceasta va părea gustoasă. Soluţia ar fi interzicerea acestor substanţe.
    Părerea mea.

  2. O hrana sanatoasa si echilibrata este direct proportionala cu o viata sanatoasa. Sunt de acord cu opinia ta. Daca s-ar tine cont de cele trei principii enumerate de tine, sigur putem fi muuuult mai sanatosi.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s