Bruxelles/Strasbourg · Proiecte

O victorie de etapa

Cititorii acestui blog cunosc destul de bine preocuparea mea pentru alimentatia sanatoasa. La fel – si faptul ca preocuparea a aparut in acelasi timp cu Irina. Avand responsabilitatea unui copil nou-nascut, am realizat ca ma aflu in mijlocul unui labirint de optiuni, format din etichetele frumos colorate ale produselor alimentare de tot felul.

Eram “inarmata” doar cu vointa de a alege ce e mai bine pentru copilul meu, si cu multa teama ca nu am suficiente informatii pentru a alege corect. O atitudine impartasita, de altfel, de foarte multe mame.

De multe ori, eticheta unui produs pretinde lucruri exagerate, sau contradictorii, sau chiar de-a dreptul neadevarate. Sigur ca Uniunea Europeana este, printre altele, si o garantie ca astfel de pretentii sunt verificate la sange, iar la consumator nu ajung decat cele 100% sigure. Dar, din pacate, exista si exceptii!

Sunt coautoarea unei propuneri de rezolutie adoptata, saptamana aceasta, de Comisia de mediu, sanatate publica si siguranta alimentara (ENVI), si care urmareste interzicerea unei afirmatii false de pe eticheta unui produs – destinat tocmai copiilor. E vorba de tipul de lapte praf pentru copiii de peste 6 luni care pretinde ca, prin adaugarea de acid docosahexaenoic (ADH) contribuie la dezvoltarea vederii sugarilor. Folosirea acestei afirmatii a fost aprobata de Autoritatea Europeana pentru  Siguranta Alimentara (EFSA), dar informatii primite de noi la Parlamentul European ne-au atras atentia ca e gresit.

Asa  cum subliniem si in rezolutie, “nu au fost prezentate studii care investigheaza efectele suplimentarii cu ADH asupra functiei vizuale de la varsta de sase luni la sugarii care primesc lapte praf nesuplimentat de la nastere”, prin urmare “mentiunea de sanatate privind ADH si dezvoltarea vizuala ar putea sa fie inselatoare”. Nu exista un consens stiintific clar privind efectele pe care preparatele imbogatite cu ADH le au asupra sugarilor.

Altfel spus, in acest moment, mamicile pot merge la magazin, in Uniunea Europeana, si cumpara acest lapte praf, dormind apoi linistite fiindca bebelusul a fost hranit cu un produs care ii va ajuta dezvoltarea vederii – cand in realitate lucrurile nu stau deloc asa.

Comisia ENVI a spus miercuri “nu” pretentiilor false (sau insuficient demonstrate) de pe etichete. Ramane de vazut daca si plenul Parlamentului European va confirma acest verdict. De o parte a balantei se va afla siguranta consumatorului, certitudinea ca beneficiile promise de un produs si cele oferite coincid. Ramane de vazut ce se va afla de cealalta parte a balantei – si cat de greu va cantari.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s