Bruxelles/Strasbourg · Hrana sanatoasa

Sclavia „junk food”

Foto: Foodchaser
Foto: Foodchaser

Walter Willett, seful Departamentului de Nutritie de la Harvard School of Public Health, compara recent promovarea alimentelor nesanatoase catre copii cu practicile de sclavie la care erau supusi acestia in alte epoci. Copiii sunt exploatati, pur si simplu, de o industrie alimentara tot mai concurentiala, marii jucatori ai acesteia fixandu-si tintele cu tot mai multa exactitate si cruzime: nu doar gustul, ci si ambalajul, imaginile, culorile, denumirile produselor “junk food” sunt realizate in asa fel incat sa influenteze cat mai puternic o categorie foarte vulnerabila la acest tip de comunicare. Iar pericolul nu are legatura doar cu prezentul – la varste mici se fixeaza obiceiuri alimentare de durata. Studiile arata ca “epidemia” de obezitate de care vorbeste OMS poate fi atribuita in mare masura cercetatorilor din industria alimentara si creativilor din publicitate, care sunt tot mai performanti, in detrimentul sanatatii publice.

Am afirmat la Bruxelles in mai multe randuri ca advertising-ul alimentelor pentru copii este un domeniu foarte sensibil. Am cerut comisarului pentru Sanatate reglementari explicite la nivel european care sa interzica promovarea catre copii a alimentelor nesanatoase. Reglementarile de astazi sunt considerabil depasite si nu au efect. Am cerut si initierea unei Strategii europene privind Sanatatea Copiilorcare sa vizeze toate pericolele si provocarile la adresa starii de sanatate a generatiilor tinere: alimentatia nesanatoasa (inclusiv promovarea acesteia!), dar si cotele reduse ale activitatii fizice, adoptarea de la varste tot mai mici a unor deprinderi precum fumatul, consumul de alcool sau de droguri.

In 2007, Comisia a publicat o strategie privind nutritia si obezitatea, care sublinia ca informarea clara si precisa in privinta alimentatiei poate preveni maladii precum diabetul. Insa rezultatele obtinute la 5 ani de aplicare a strategiei sunt nemultumitoare, iar masurile luate – insuficiente. Au fost promovate coduri voluntare si auto-reglementarea companiilor in privinta promovarii alimentelor in randul copiilor. Insa, asa cum arata chiar raportul Comisiei, unele state membre nu au adoptat inca un cod voluntar, in timp ce altele nu si-au creat un mecanism prin care sa monitorizeze aplicarea acestui cod – deci nu stim daca el se aplica.ublicat o strategie privind nutritia si obezitatea, care sublinia ca informarea clara si precisa in privinta alimentatiei poate preveni maladii precum diabetul. Insa rezultatele obtinute la 5 ani de aplicare a strategiei sunt nemultumitoare, iar masurile luate – insuficiente. Au fost promovate coduri voluntare si auto-reglementarea companiilor in privinta promovarii alimentelor in randul copiilor. Insa, asa cum arata chiar raportul Comisiei, unele state membre nu au adoptat inca un cod voluntar, in timp ce altele nu si-au creat un mecanism prin care sa monitorizeze aplicarea acestui cod – deci nu stim daca el se aplica.

Una dintre cauzele esentiale este, in opinia mea, faptul ca executivul comunitar inca nu a reglementat clar si complet informatiile care apar pe eticheta produselor, in asa fel incat consumatorii sa nu fie indusi in eroare prin afirmatii imprecise sau care genereaza confuzie. In continuare produse ce contin, de exemplu, foarte mult zahar sunt prezentate ca fiind sanatoase si benefice pentru copii, in campanii publicitare sau prin informatiile de pe etichete. In acest fel, alimente ce pot creste riscul de obezitate si diabet sunt promovate in randul copiilor, iar asta se intampla dupa 5 ani de aplicare a strategiei CE in domeniu!

Pentru a schimba modul in care se hranesc astazi copiii, avem la dispozitie doua “arme”: reglementarea si educatia nutritionala. Fara investitii mai puternice ale CE in ambele directii, schimbarile vor veni foarte greu, iar copiii de azi “sclavi” ai alimentelor colorate artificial vor deveni generatii intregi de europeni ce n-au mancat niciodata mere direct din copac.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s