Bruxelles/Strasbourg · Hrana sanatoasa

Ziua Mondiala a Sanatatii

Dulciurile se pot transforma foarte usor dintr-un rasfat inofensiv intr-un obicei cu efecte devastatoare asupra sanatatii. Iar producatorii de alimente exploateaza fara mila slabiciunea copiilor pentru dulciuri. 
Efectul? Obisnuinte nesanatoase pe viata.
Iata ce spune profesorul Roberto Bertollini, reprezentantul Organizatiei Mondiale a Sanatatii la UE (si invitatul meu la conferinta despre nutritie organizata la Bruxelles), care considera o prioritate absoluta controlul marketingului catre copii:
„Va povestesc un mic episod, care mi-a fost povestit de reprezentantii unei mari corporatii. Aceasta companie produce cereale pentru micul dejun, in forma de inel; continua sa le vanda, desi nu este unul din produsele lor de varf, nu-i mai fac promovare, si productia este redusa. Reprezentantii acestei corporatii mi-au spus ca acest produs anume este vandut mai ales celor cu varste de 35-45, adica cei care au vazut reclama la acest produs cand erau copii. Asta pentru mine este semnificativ – demonstreaza importanta marketingului, demonstreaza ca atunci cand faci marketing eficient pentru un produs, consecintele continua decenii mai tarziu. Din acest motiv, masurile de acum in ce priveste marketingul ar putea avea consecinte foarte importante pentru viitor. Deci, pentru mine, este una din cele mai importante masuri – sunt si altele, dar daca ar trebui  sa aleg doar una…”
DSC_8803
Chiar ieri, Organizatia Mondiala a Sanatatii a facut public un raport din care aflam ca, la nivel global, una din trei persoane este supraponderala si una din 10 sufera de obezitate. Iar supraponderalitatea si obezitatea sunt cei mai importanti factori de risc pentru diabetul tip 2, arata raportul, care adauga faptul ca „hrana din copilaria timpurie afecteaza riscul de diabet tip 2 al viitorului adult”.
Ce putem face? In primul rand, preventie!
„Daca vrem sa progresam in lupta impotriva diabetului, trebuie sa ne regandim rutina zilnica: sa mancam sanatos, sa fim activi fizic si sa evitam greutatea excesiva”, spune Dr Margaret Chan, directorul OMS. Iar totul trebuie sa inceapa la varste cat mai mici. Si totusi, din aceeasi publicatie aflam ca inactivitatea fizica atinge cote alarmante in randul adolescentilor – 84% dintre fete si 78% dintre baieti nu fac miscare atat cat este recomandat pentru varsta lor.
Interesant este faptul ca si acest raport recomanda reglementarea publicitatii la produsele nesanatoase (adica bogate in zahar, grasimi si sare), aratand ca „exista dovezi consistente ca promovarea acestor alimente si bauturi influenteaza cunostintele, atitudinile, convingerile si preferintele copiilor”.
Pe cand actiuni ferme? Inca asteptam propuneri serioase ale Comisiei Europene in acest sens. Sper ca astazi, de Ziua Mondiala a Sanatatii, pe masa membrilor Comisiei se afla si un exemplar al acestui studiu – un alt semnal serios ca preventia poate salva multe vieti.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s