Bruxelles/Strasbourg · Hrana sanatoasa · Proiecte

„Sunt categoric in favoarea restrictiilor de marketing la alimentele nesanatoase”

(Fragmente din interviul acordat euro-health.ro)

De ce sunteti preocupata de subiectul obezitatii?

Fiind membra in Comisia de sanatate publica a Parlamentului European, am acces la informatii si statistici care atesta ca, la nivelul UE, problema obezitatii, inclusiv a celei infantile, este ingrijoratoare. In plus, nu se intampla nimic concret in aceasta privinta la nivelul Uniunii, al Comisiei Europene. Mi-e teama ca trecem printr-o criza ale carei efecte se vor simti in timp, atat pentru populatie, cat si pentru in bugetele de sanatate, fiindca obezitatea duce la randul ei la boli cardiovasculare, diabet si alte afectiuni. Consider deci ca este un subiect pe care trebuie sa-l dezbatem, ca trebuie sa obtinem mult mai mult din partea Comisiei, nu doar obisnuitele comunicari, strategia legata de nutritie sau planul de actiune pentru combaterea obezitatii. Sigur, sunt importante si acestea, dar concret cred ca avem nevoie de masuri. Am vazut masuri doar in ce priveste programul „Fructe in scoli”, care a fost implementat corect si care are un impact pozitiv. In rest, din partea Comisiei, mai nimic.

Vi se pare ca deci Comisia nu acorda atentie problemei obezitatii?

Comisia Juncker nu a manifestat un interes deosebit pentru subiect, desi comisarul pentru sanatate este medic si mi-a marturisit ca este preocupat de problema. I-am solicitat de altfel o intalnire tocmai pentru a discuta despre nevoia de politici pentru combaterea obezitatii in randul copiilor. Cred ca institutiile europene trebuie sa se implice prin reglementare. Cum spuneam, recomandari au existat destule si pana acum, si iata unde suntem: unul din trei copii sufera de obezitate sau este supraponderal.

In problema obezitatii, cum considerati ca se imparte responsabilitatea intre individ, pe de o parte, si stat si industrie pe de alta parte?

Cred ca trebuie sa existe o responsabilitate a industriei, dar si un control al statului. Pana la urma, consumatorul trebuie protejat, responsabilitatea personala merge pana la un punct, atata timp cat nu exista surse de informare, cat nu putem citi etichetele corect – pentru ca, desi s-au mai simplificat, tot complicate sunt si este dificil sa extragem din ele informatiile relevante. Reglementarile – atat cele nationale, cat si cele europene, definite la Bruxelles si Strasbourg – trebuie gandite si aplicate pentru a-i ajuta pe oameni sa ia decizii corecte in privinta alimentatiei, sa inteleaga relatia dintre alimentatie si sanatate si sa se poata feri de obezitate. Tot legile trebuie sa delimiteze clar pana unde poate merge industria alimentara, astfel incat sa nu afecteze sanatatea oamenilor: de la ce anume promoveaza – de pilda, eu m-am opus promovarii agresive a inlocuitorilor laptelui matern in detrimentul alaptarii – si pana la cum promoveaza – eu militez pentru limitarea sau chiar interzicerea promovarii alimentelor nesanatoase catre copii.

Alimentele s-au schimbat enorm in ultimii 25 de ani. Generatia mea avea acces la alt tip de alimente fata de cea a fetitei mele. Gasim astazi in supermarketuri produse foarte complexe, unele cu zeci de ingrediente, pe care nu stim intotdeauna sa le evaluam corect. Daca parintii nostri nu aveau la dispozitie decat alimente naturale, cu provenienta clara, acum parintii nu pot lua decizii la fel de usor. S-au schimbat si obiceiurile alimentare – de exemplu, astazi este incurajat consumul de desert la copii, se consuma mai multa sare, se mananca multe alimente procesate, lucruri care favorizeaza fenomenul obezitatii.

Oamenii trebuie avertizati in legatura cu acest pericol, si aici intervine atat responsabilitatea institutiilor – nationale si europene – , cat si a industriei – care trebuie sa inteleaga ca nu poate face profit in mod cinic prin imbolnavirea unor generatii.

(…)

DSC_8609Cand aduci in discutie publicitatea la alimente, te lovesti efectiv de un zid: bugetele investite in publicitate sunt foarte mari, opinia publica este influentata, asa ca practic te lupti cu morile de vant sustinand ca publicitatea la alimentele nesanatoase, mai ales in emisiunile pentru copii, este un lucru rau. Lupta este inegala, se duce cu un colos, iar stadiul este incipient – s-a constatat ca avem o problema, dar nu stim cum s-o abordam, astfel incat nici sa nu afectam piata, dar sa si facem ceva cu aceasta criza care ne bate la usa.

Exista mai multe optiuni de reglementari in domeniul alimentatiei: restrictionarea marketingului, imbunatatirea etichetarii, reformularea produselor, introducerea de taxe pentru alimentele nesanatoase si de  subventii pentru cele sanatoase. Dumneavoastra pe care le sustineti?

Te lupti cu morile de vant sustinand ca publicitatea la alimentele nesanatoase, mai ales in emisiunile pentru copii, este un lucru rau.

Sunt categoric in favoarea restrictiilor de marketing la alimentele nesanatoase. Promovarea acestora catre copii este cinica, pentru ca foloseste mesaje emotionale prin care manipuleaza un public care nu se poate apara. Este nevoie ca etichetele sa fie mai clare si sa-i ajute pe oameni cu informatii explicite. Iar alimentele trebuie reformulate, pentru a contine mai putine grasimi, mai putin zahar, mai putina sare.

Nu sunt insa neaparat in favoarea taxelor – intamplator, chiar astazi (n.red- 16 martie) a fost anuntata introducerea unei taxe pe bauturile carbogazoase dulci in Marea Britanie. Nu stiu insa cat de eficienta este taxarea – un raport realizat de The Economist arata ca acolo unde o astfel de masura a fost aplicata (Franta, Irlanda, Danemarca), nu ar fi avut rezultatele scontate. Dar motivul principal este ca o taxa nu le explica oamenilor de ce acel aliment este nociv, prin urmare nu are o dimensiune educationala, nu schimba obiceiurile de consum si nu functioneaza pe termen lung – la o eventuala renuntare la taxa, oamenii revin la acel produs. In plus, obezitatea afecteaza mai ales categoriile vulnerabile, cu venituri mai mici; inainte de a se recurge la cresterea preturilor unor alimente, este obligatoriu ca acelor oameni sa li se ofere solutii alternative.

In schimb, ar fi mult mai eficienta subventionarea alimentelor ecologice, sanatoase – fructe, legume – , astfel incat acestea sa fie mai accesibile; aici includ si programele de tip „Fructe in scoli”, care le ofera elevilor fructe gratuite si care cred ca ar trebui extinse ca nivel de finantare. In paralel, trebuie desigur incurajata activitatea fizica, in primul rand prin extinderea infrastructurii sau prin facilitati acordate parintilor, chiar printr-un program cu finantare europeana.

Exista state membre UE care au introdus unele reglementari in domeniul alimentatiei si nutritiei: interzicerea grasimilor trans, unele restrictii de marketing, taxe pe alimentele nesanatoase… La nivel european insa nu prea s-au luat astfel de masuri. Dumneavoastra la care nivel considerati ca ar fi mai eficiente actiunile in acest domeniu?

Eu sustin ca la nivel european, pentru ca exista un control mai eficient al implementarii –  obligativitatea implementarii de la nivel european este pentru noi (n.red – Romania) o garantie ca masurile chiar sunt puse in aplicare.

De ce credeti ca la nivel european s-au putut lua masuri de combatere a fumatului, dar nu si in domeniul alcoolului sau alimentatiei? Toate aceste industrii sunt puternice, dar in cazul tutunului s-au obtinut totusi succese.

In ce priveste alcoolul, cred ca sunt si foarte multe interese economice locale – producatori de alcool locali, nationali, regionali; in schimb, la tutun sunt cativa mari producatori si cu ei s-a negociat. Iar legat de alimente, nu cred ca a fost o prioritate.

Credeti ca problema in cazul alimentatiei nu este corect inteleasa, ca nu exista acelasi nivel de constientizare? 

Probabil ca ratiunile economice au fost mult mai importante; sa mancam ieftin cred ca a fost prioritatea, nu sa mancam sanatos. Cred ca prioritatea absoluta acum este „sa mancam sanatos si cat mai ieftin”, adica sa facem optiunile sanatoase accesibile tuturor.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s