Bruxelles/Strasbourg

Beneficiile lanturilor scurte de aprovizionare

Vorbim despre initiative pentru promovarea alimentatiei sanatoase, dar sunt ele suficiente, cata vreme produsele sanatoase, proaspete si naturale ajung, de multe ori, cu greutate pe mesele consumatorilor?

Am discutat recent, la invitatia Euractiv.com, cu mai multi reprezentanti ai industriei alimentare si ai asociatiilor agricole europene, despre lanturile scurte de aprovizionare cu alimente, rolul lor pe piata si necesitatea sprijinirii lor.

In opinia mea, accesul pe piata al micilor fermieri ar trebui sprijinit mai mult decat in prezent. Chiar daca, dupa cea mai recenta reforma, Politica Agricola Comuna a dezvoltat mai multe instrumente ce i-ar putea sustine, majoritatea micilor fermieri nu cunosc aceste masuri, nu stiu sa le acceseze sau nu se descurca in hatisul birocratic pe  care ar trebui sa-l parcurga pentru a beneficia de banii europeni. Insa pentru ca produsele lor sa ajunga la consumatori, fermele mici au nevoie de sprijin pentru distributie, dar si pentru promovare, pentru a se face cunoscute si apreciate. Fondurile si cunostintele pentru actiuni de marketing sunt resurse extrem de importante pentru a le asigura un rol de piata si pentru a le facilita relatia cu consumatorii.

Fermele mici si lanturile de aprovizionare scurte inseamna SANATATE pentru oameni, pentru comunitatile locale, dar si pentru mediu.

Pentru ca in obtinerea acestor alimente sunt folosite cantitati mai mici de pesticide sau de ingrasaminte, produsele sunt mai curate si acest lucru se reflecta si in gust sau aroma– de altfel publicul le recunoaste calitatea superioara. Pentru ca nu e nevoie sa fie pastrate pe perioade lungi, ele folosesc mai putine ambalaje (si deci genereaza mai putine deseuri) si necesita mai putina energie pentru depozitare, iar pentru ca se transporta pe distante mici, poluarea generata in acest fel este mai redusa. In plus, fermele mici creeaza locuri de munca, ajuta dezvoltarea comunitatilor, stimuleaza economia locala (adesea a unor intregi regiuni). Beneficii pe toate planurile!

O eticheta europeana pentru produsele locale se afla in discutie de ceva timp. Mai mult,  Comisia Europeana ar trebui sa vina cu propuneri pentru crearea unor scheme de etichetare dedicate fermelor locale si vanzarilor directe. In acest fel, consumatorii ar putea avea acces mai usor la produse proaspete si de inalta calitate, iar fermele mici si-ar asigura rolul pe piata.

 

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s