Europa vs fake news. Cine castiga lupta?

Dezinformare, fake news, date personale tranzactionate in scop electoral. Sunt realitati cu care ne confruntam si al caror impact se va amplifica, in lipsa unor masuri de contracarare. Cum se pregateste Uniunea Europeana sa se lupte cu aceste fenomene?

In contextul scandalului Facebook/Cambridge Analytica, am interpelat Comisia Europeana cu privire la masurile pe care le proiecteaza pentru a combate aceasta practica de exploatare a datelor utilizatorilor de retele sociale pentru influentarea alegerilor.

Sigur, noul regulament GDPR introduce o serie de bariere pentru a proteja datele personale in general, dar cand ne referim explicit la protejarea procesului electoral, e nevoie de garantii mai clare.

Raspunsul primit de la Comisie arata ca exista o preocupare evidenta pentru tema, dar cat de concrete sunt masurile pregatite pana in acest moment?

Iata ce subliniaza raspunsul Comisiei:

  • ca a facut apel la autoritatile nationale sa identifice bune practici pentru reducerea dezinformarii
  • ca va sprijini crearea de recomandari pentru „securizarea ciclului electoral”
  • ca s-a sfatuit deja cu comisiile electorale din statele membre pe tema „normelor electorale online”
  • ca va organiza alte evenimente cu statele membre pentru combaterea acestor amenintari la adresa alegerilor.

Rezulta, deci, ca o buna parte din consistenta si eficienta masurilor se va sprijini pe capacitatea guvernelor nationale de a reactiona pe acest subiect, de interesul pentru tema si de eforturile fiecarui stat membru pe plan intern.

Recent a fost publicat si un prim draft al Codului de bune practici pe care grupul de lucru creat de Comisie il propune, spre semnare si asumare, platformelor online.

Codul e construit pe 5 directii:

  • Plasamentul reclamelor
  • Transparenta publicitatii politice
  • Identificarea conturilor false
  • Surse de stiri alternative
  • Monitorizarea si cercetarea dezinformarii online.

El urmeaza sa fie discutat inclusiv cu cei care vor fi invitati sa-l implementeze, iar o varianta finala va fi gata in aceasta toamna.

Reprezinta, insa, aceste directii arme suficient de puternice in razboiul cu dezinformarea si fenomenul fake news?

Evident, doar experienta efectiva in aplicarea lor va putea oferi un raspuns. Ce putem spune insa cu certitudine este ca amenintarea nu va disparea, ci dimpotriva, va capata forme tot mai subtile. De aceea va fi nevoie de strategii de contracarare nu doar bine proiectate, ci si flexibile si permanent adaptate la transformarile continue din mediul online.

Alegerile europene de anul viitor vor fi un test important pentru eficienta acestor masuri. Iar informatia corecta va trebui extrasa cu multa grija si atentie dintr-un ocean de haos, manipulari si falsuri.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.