Bruxelles/Strasbourg · Puncte de vedere · sanatate publica

Cum ii protejam pe cei mici?

… si mai ales, de ce pericole sa-i protejam mai intai?

Pentru ca ma preocupa, de ani buni, problema obezitatii in randul copiilor, intrebarea mea din titlu se refera la un pericol foarte bine definit: cum ii protejam de mirajul vietii nesanatoase, care ii asalteaza de peste tot, prin intermediul promovarii asidue, la TV si pe internet, a alimentelor nocive si a alcoolului?

Nu ma refer doar la reclamele agresive si omniprezente la dulciuri sau sucuri, ci si la campaniile subtile, la asaltul online, la produsele plasate in clipurile muzicale, la asocierea dintre aceste alimente si lucruri care le plac, fie ca sunt la gradinita sau la liceu, deci indiferent daca vorbim despre desene animate sau hip-hop.

 

EP-045238A_What_about_kids

Anul trecut, Ziua Nationala a Romaniei m-a gasit la Bruxelles. Un grup de ONG-uri europene ce activeaza in domeniul sanatatii imi propusesera sa gazduiesc o dezbatere pe un subiect foarte important, si pentru mine, si pentru activitatea lor: ce putem face pentru ca reclamele la alimentele nesanatoase sa nu mai contribuie la cresterea ratei obezitatii, in special in randul copiilor?

What about our kids?

„Cum ramane cu cei mici”? Noi, adultii, poate am inteles ca ar fi bine sa ne ferim de anumite alimente, dar pe copii cum ii ferim de ele?

Am vorbit si am scris de multe ori despre acest subiect. Am pledat, trimis scrisori, lansat apeluri, cerut audiente la comisarii europeni si discutat cu ei despre ce putem face pentru a-i proteja pe copii de publicitatea la alimentele nesanatoase. Studii peste studii apar, in fiecare an, despre cum copiii sunt receptivi la publicitate; despre cum reclamele la junk food, daca sunt interactive si ingenioase, ii atrag, iar mesajele lor le raman in minte; despre cum bugetele tot mai mari de marketing pentru mancarea bogata in zahar, grasimi si sare au o legatura destul de clara cu rata tot mai mare a obezitatii.

Un lucru devine tot mai evident: cei mici sunt agresati de promovarea intensa a unui stil de viata nesanatos. Daca nu schimbam aceasta realitate, fenomenul obezitatii va continua sa se amplifice.

Pe 1 decembrie deci, alaturi de o coalitie formata din peste 40 de asociatii si organizatii europene, am lansat un (nou) apel pentru rezolvarea acestei probleme. De aceasta data avem o tinta foarte clara: revizuirea Directivei serviciilor mass-media audiovizuale, prin intermediul careia putem introduce reguli mai puternice.

Am putut afla, pe parcursul dezbaterii, mai multe informatii care ne-au intarit tuturor convingerea ca trebuie sa actionam urgent.

25% dintre scolarii europeni sunt deja supraponderali sau obezi

Reprezentantii Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS) au subliniat ca obezitatea este o problema grava a Europei, iar datele arata clar ca promovarea alimentelor nesanatoase influenteaza optiunile oamenilor legate de alimentatie.

OMS estimeaza ca 25% dintre copiii de varsta scolara din Europa sunt deja supraponderali sau obezi, a aratat Gauden Galea, Directorul Diviziei de Boli Netransmisibile al Biroului regional european al OMS.

Bugetele pentru preventie in UE au scazut

Cu toate acestea, John Ryan, director la DG Sante (departamentul pentru sanatate al Comisiei Europene), ne-a povestit cum, in cifrele Comisiei si ale OECD, se vede clar o scadere a fondurilor din bugetele sanatatii cheltuite pentru preventie, de la 2.7% la 1.9 % la nivelul Euniunii Europene.

Aceasta, in conditiile in care povara tratarii bolilor generate de obezitate creste de la an la an.

De exemplu, costurile obezitatii asupra sistemului sanitar din Germania sunt estimate la 20 de miliarde de euro anual, iar ale bolilor generate de alcool – la 10 miliarde; tratarea afectiunilor datorate tutunului costa 8 miliarde de euro. Cifrele au venit de la Dr Erich Koch, care lucreaza in domeniul asigurarilor de sanatate si care a marturisit ca le-a verificat de mai multe ori, de teama sa nu fi introdus zerouri in plus din greseala – chiar daca e incredibil, e vorba de miliarde, nu de milioane, ne-a asigurat el.

40% dintre copiii si 70% dintre adolescentii obezi vor fi adulti obezi

Reprezentantii Asociatiei Europene pentru Studiul Ficatului (EASL) au aratat ca 40% dintre copiii obezi si 70% dintre adolescentii care sufera de obezitate vor fi afectati de aceasta problema si ca adulti.

Consumul de alcool a fost de asemenea indicat drept o problema foarte grava, in special din cauza varstelor tot mai mici la care devine o obisnuinta: 9 din 10 adolescenti de 15-16 ani au consumat deja alcool, potrivit studiilor acestei organizatii.

Alcoolul este mentionat in 45% dintre videoclipurile muzicale de top

Consumul de alcool este promovat atat prin publicitatea la TV, cat si in mediul online. O cercetare realizata de Universitatea din Bath (Marea Britanie) a constatat ca alcoolul este mentionat in 45% dintre videoclipurile muzicale de top de pe Youtube apartinand unor artisti cu influenta globala, in perioada masurata in studiul respectiv, iar 81% dintre adolescenti au urmarit cel putin unul dintre aceste videoclipuri, potrivit unei cercetari sociologice realizate in cadrul aceluiasi studiu.

Propunerile sunt curajoase. Politicienii – nu

Toate organizatiile prezente au cerut actiune acum.

Exista suficienta vointa in Parlamentul European pentru a sustine reguli foarte puternice – de exemplu stabilirea unui interval de timp “eliberat” complet de reclamele la alimente bogate in zahar, grasimi, sare – in orele cand copiii si adolescentii se uita la TV sau petrec timp pe platformele online cu continut video? Mai mult, a fost discutata inclusiv ideea de a restrictiona metode de marketing precum plasarea de produs si sponsorizarea de eveniment pentru brandurile ce produc si promoveaza alimente nesanatoase.

Discutiile preliminare din Comisia de Sanatate, care au avut loc la finalul lunii noiembrie, nu sugereaza ca aceasta vointa exista… Colegii din grupul socialist sustin astfel de reglementari. Colegii din celelalte mari grupuri, si in primul rand cei de la PPE, raman suporterii auto-reglementarii in interiorul industriei (cu alte cuvinte, sa-si impuna companiile singure ce e etic sa promoveze si ce nu). Un instrument care a esuat deja in mod clar.

O noua oportunitate ratata? Daca da, singurii invinsi sunt copiii, generatiile tinere de acum si din viitor.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s